Arrow

23/05/25

Klára Kvitová

Fotograf Kuba Zeman: Styl focení na sítě restaurace Marie B je moje osobní revolta


„Respekt si většinou získám až potom, co odevzdám fotky."

„To je ten mladý fotograf, který nafotil olympijskou kolekci.“ – Takhle se o něm teď většinou píše. Kuba Zeman toho však má za sebou mnohem víc. Jak si v českém rybníčku budoval své místo mezi kolegy staršími o generaci či dvě? Co ho teď živí a proč nedává na Instagram komerční fotky? Povídali jsme si o tom u kafe v Kolektoru.

Četla jsem dva rozhovory s tebou a oba se točily kolem focení olympijské kolekce Jana Černého. Byl to pro tebe opravdu tak velký milník v kariéře?

Pro mě osobně ne, ale okolí mě začalo vnímat jinak. Byla to validace mojí práce. Zhruba o čtvrtinu se zvýšil počet nabídek a rozšířilo se jejich spektrum. Začalo přicházet víc nabídek na focení do magazínů. Samotné focení té kolekce pro mě ale bylo úplně normální. I když vlastně ne tak úplně – produkce vše přesunula na jiný den a zapomněla mi o tom říct. Takže jsem pak pak měl na celé focení jenom dvě hodiny, a ještě jsem tam narychlo přejížděl z jiné lokace. 

Mluví se o tobě jako o mladém talentu. Je ti 23 let, kolekci jsi nafotil ve 22. Vnímal jsi někdy svůj věk jako hendikep?

Ano. Ještě nedávno jsem dostával nižší honoráře než starší fotografové. Za stejnou práci jim dali třeba i čtyřikrát víc. Kvůli věku jsem také zažil nepříjemné situace. Často se stává, že jsem na focení o hodně mladší než všichni ostatní, a občas jsem cítil, že mě neberou. Bylo těžké zvyknout si na to, že denně pracuju s lidmi, kteří jsou o generaci starší – mají jiný humor, zájmy, žijí v realitě, kterou jsem nechápal. Podvědomě jsem cítil jejich despekt. Možná i proto působím na focení introvertně – ponořím se do práce a nevnímám okolí. Na druhé straně zažívám, že jsou lidé příjemně překvapení tím, jakou práci jsem odvedl.

View post on Instagram
 

Jak se ti v takové atmosféře pracuje? Jak si získáváš respekt?

Většinou až zpětně. Na setu s tím neumím moc pracovat. Nejsem asertivní. Mám možná až přehnaný respekt ke starší generaci, a přestože to ve mně bublá, nechávám si to pro sebe. Mým jediným cílem je odevzdat dobrou práci a ukázat jim, že moje fotky za něco stojí. Je pravda, že teď už lidé většinou vědí, kdo jim na focení přijde. Když ale fotím hodně známé lidi, někdy na nich vidím, že by raději ztráceli svůj čas s někým starším než s klukem v kšiltovce.

Vystudoval jsi marketing. Jak ses vlastně naučil fotit?

Podle Youtube a Instagramu. Pouštěl jsem si tutoriály a pak jsem kopíroval oblíbené fotografy. Velkou část mojí práce dnes tvoří focení na sociální sítě restaurací Ambiente. Než jsem s tím začal, jídlo jsem fotil jen asi dvakrát. Tenkrát jsem se prostě podíval, jak na to jdou jiní fotografové, a u vlastního focení jsem si představoval, jak by to konkrétní jídlo vyfotili oni. Když si na to dnes vzpomenu, připadá mi do očí bijící, že jsem se tlačil do stylu, který mi vůbec není vlastní. Ale zase jsem se tím hodně naučil.

Co fotíš nejraději?

Lidi. Umělce z kteréhokoli oboru – lidi, kteří tvoří něco zajímavého. Baví mě hledat spojení mezi fotografem a tím, koho fotí. 

Pracuješ raději v terénu, nebo v ateliéru?

Baví mě fotit v terénu, ale taky v aťasu, kde jsem s druhým člověkem sám. Jsme tam spolu třeba půl dne, z toho si čtyři hodiny povídáme a hodinu fotíme. Pro obě strany je příjemnější nemít za zády dalších deset lidí.

A co fotíš nejčastěji? 

Živí mě hlavně focení pro gastronomii, komerční focení a režie videí.

View post on Instagram
 

Proč se tyhle fotky neobjevují na tvém instagramu?

Dostal jsem se do fáze, kdy se tím na Instagramu nemusím propagovat. Vnímám ho jako platformu, kde můžu lidem ukázat to, čím bych se primárně živit chtěl. A zároveň je to můj deník, kde sdílím fotky z osobního života. Na Instagramu dochází ke kontaktu s potenciálními klienty. Oslovují mě lidé s osobními profily a těm chci ukázat, jaký jsem já jako člověk. Svou práci prezentuju hlavně na webu.

Vraťme se ke gastronomii. Vždycky bylo nepsaným pravidlem, že fotky jídla mají být dokonale krásné. Ale ty fotíš pro podnik Marie B, který tohle pravidlo porušuje a možná tím udává nový směr. Byl to tvůj nápad? Pokud ano, musel sis ho před lidmi z restaurace obhajovat?

Ani ne. Po prvním, testovacím focení byli s výsledkem všichni spokojeni. Hezkých fotek je všude milion. Ke spoustě podnikům to sedí, jenže se tím vytrácí autenticita. K Marii B se mi hodilo méně stylizované pojetí. Je to trochu moje revolta. Zkouším limity a netvrdím, že se nikdy nestane, že ustřelím mimo.

Myslíš, že z toho teď bude trend?

Myslím, že krásné fotky jsou standard, který tady bude pořád. Kdysi to tak nastavilo právě Ambiente a teď ho dohánějí jiné podniky, které tam teprve cílí.

View post on Instagram
 

Jak se vyrovnáváš s kritikou?

Naštěstí nedostávám vyloženě negativní feedback. V poslední době ovšem nedostávám zpětnou vazbu skoro vůbec. Díky tomu, že jsem po nafocení olympijské kolekce možná víc vidět v médiích, se mi zdá, že jsem ve fázi všeobecného plácání po zádech, a vlastně mě to trochu štve. Moje práce je teď dobře přijímána, přesto bych byl občas rád za nějaké „ale“ . Posunulo by mě to dál. Samozřejmě, že kritiku snáším blbě, dotkne se ega, ale nakonec jsem za ni hodně rád a můžu se díky ní vyvíjet. Možná to souvisí i s tím, že se dnes fotí velké množství věcí a například fotografie na „social“ už se nevracejí k přefocení, protože na to není čas ani peníze. 

Co tě teď nejvíc baví a čemu se momentálně věnuješ?

S kamarády, se kterými jsem začínal, jsme založili audiovizuální studio HDHD. Vzniklo hlavně proto, že bychom na projektech rádi pracovali společně a dlouhodobě. Chceme jít do hloubky, dělat větší věci a produkce. Rád bych víc fungoval jako režisér. Občas mě na fotce štve, jak málo je trvanlivá. Zaslouží si víc, ale doba tomu nepřeje.


Květnový raut: Newslettery a videa fotbalových týmů, ke kterým přikusujeme meloun se solí a nanuk se záměrem

číst


Proč jsou posolený meloun a teplejší nanuk sladší? Nejen to se dozvíte v květnovém Rautu, ve kterém přinášíme to, co v průběhu běžných dní zaujalo naše smysly.

11/06/25

Fotograf Kuba Zeman: Styl focení na sítě restaurace Marie B je moje osobní revolta

číst


„To je ten mladý fotograf, který nafotil olympijskou kolekci.“ – Takhle se o něm teď většinou píše. Kuba Zeman toho však má za sebou mnohem víc. Jak si v českém rybníčku budoval své místo mezi kolegy staršími o generaci či dvě? Co ho teď živí a proč nedává na Instagram komerční fotky? Povídali jsme si o tom u kafe v Kolektoru.

23/05/25

Dubnový raut: Vezmeme vás na výlet za vínem, uměním i historií

číst


A to bychom nebyli my, kdybychom každou cestou nespojili s dobrým jídlem. Máme pro vás tipy, kde se najíst ve Znojmě, Brně a Chřibské!

13/05/25

Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu…Noviny Štamgast se hosté nemusí stydět číst ani ve skupině přátel na pivu...

Než přinesou na stůl

číst


Noviny Štamgast je dvouměsíčník o pivu, české kuchyni a hospodské kultuře. V klasickém novinovém formátu se píše o všem, co by hosté Lokálu měli a chtěli vědět. Má vzdělávat, bavit a možná taky trochu šokovat!

25/04/25

Merchandise jako zrcadlo vašeho vkusu a kvality

číst


Merch už není logo natisknuté na neforemném tričku, které si vezmete leda na spaní. Přečtěte si příběhy nejúspěšnějších firem, které dokázaly, že když se merch udělá kvalitně, budou ho lidé hrdě nosit a dělat vám reklamu při každém pohybu.

11/04/25

Picassův jezevčík, hipsterský semafor, rádio z UMPRUM: Nabídněte si z Rautu

číst


Jak vznikla Picassova ikonická kresba? A jak se v průběhu desetiletí změnil taktéž ikonický drink semafor? Tohle a další zajímavosti, které zastavily tým A+manuálu v každodenním shonu, si přečtěte v březnovém Rautu.

04/04/25

Your purpouse, your process, your result.

Když víš proč, najdeš tisíc způsobů jak. Golden Circle jako komplexní marketingová strategie?

číst


Autor Simon Sinek svou teorii staví na třech základních otázkách: Proč? Jak? Co? Umět si na ně odpovědět už na začátku práce na marketingové strategii je klíčové. Lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. Nejúspěšnější značky světa znají odpověď na své „proč“ a to je odlišuje od konkurence. Jak se tento koncept prolíná do marketingových strategií, které jsme tvořili pro Ambiente?

28/03/25

Bez rautu, bez rób, bez ceremoniálu. Porota Cen Akademie při práci.

„Buď rád, že ti za to kreslení něco dají.“ Opravdu to tak musí být? Přístup k oceňování ilustrátorů mění Cena Akademie ilustrace Madly a Jindry.

číst


Vybereme ilustraci, pogratulujeme vítězi a dáme mu obálku s hotovostí. I tak může vypadat předávání cen pro nejlepší ilustrátory roku. Podle Magdaleny Rutové a Jindřicha Janíčka je tohle ten nejlepší způsob, jak skutečně ocenit jejich práci tak, aby to mělo praktický dopad na jejich život. Jak vznikla nezávislá alternativa tradičních ocenění, která podle jejích zakladatelů reflektuje to, co současní ilustrátoři skutečně potřebují pro svou práci?

04/03/25

Únorový raut: Dejte si s námi medovník, čtyři hodiny v kině, výlet na Kačerov nebo do Olomouce a pořádně se nadechněte

číst


Věděli jste, že existuje appka, ve které si můžete listovat seznamem nejrůznějších závislostí? Nebo že kvůli Brutalistovi prosedíte v kině čtyři hodiny? Přečtěte si náš únorový raut, ve kterém shrnujeme, co nás bavilo, zaujalo, nebo naopak šokovalo.

27/02/25

Autor: Viktorie Macánová

Klíčky od Bentley ve špagetách, hodinky Patek Philippe ve dřezu. Jak vznikaly nové uniformy Pastacaffé?

číst


Nové uniformy zaměstnanců Pastacaffé, italské restaurace v centru Prahy, mohly být minimalistickým počinem. Nakonec vám však těstoviny přinese obsluha v tričku s fotkou špinavého nádobí nebo špaget rozsypaných po stole. Jak vznikaly nové uniformy pro značku, která je už řadu let považována za jednu z nejkonzervativnějších v Ambiente?

24/02/25

Lednový raut: Česnečka do termosky, organizační porno a piňa colada

číst


Jak se (ne)snažit všechno stihnout, osvěžující piňa colada, česnečka v termosce i appka, která vás každý den upozorní na jedno zajímavé umělecké dílo. Co nás na začátku roku bavilo, zaujalo, překvapilo, nebo naopak šokovalo?

05/02/25

Manuál pro psaní newsletterů. Co se nám osvědčilo?

7 našich osvědčených tipů na newslettery, které je radost otevřít a číst

číst


E-maily považujeme za jeden z pilířů komunikační strategie, kterou tvoříme pro Ambiente. Hostům v nich servírujeme informace do schránek stravitelnou formou a věříme, že podle jejich chuti. Komunikace je přizpůsobena jejich zájmům a nabízí jim relevantní obsah. Co je vyzkoušené a funguje?

20/01/25

Mošt s příběhem agentury. Lahvička je za 50 korun. Příběh zadarmo i na levé straně automatu.

Launch agentury z automatu

číst


Jak jsme představili naši práci bez opening party, místo toho si užili teambuilding a naplnili nápojový automat vlastnoručně vyrobeným moštem.

19/11/24

Vše, co o nás na úvod potřebujete vědět

číst


Na trhu jsme noví, naši práci ale asi znáte - jsme parta lidí, co dlouhá léta tvoří marketing pro Ambiente a od letošního podzimu máme agenturu A+Manual.

21/10/24

A+Manual tým (sběračská část): Zleva Vlaďka Šmerdová, Mikuláš Pavlík, Adéla Truksa, Yasmin Borůvková, Šimon Marek, Kateřina Janíková, Jindra Zahradníková, Šárka Hamanová, Jindřich Šálek, Denisa Lainková, Honza Červenka, Honza Nízký, Jáchym Jakeš, Klára Kvitová, Viola Vondráková, Martin Kunc

Kdo tvoří tým A+Manual?

číst


Stratég, ideamaker, producent, finanční manažerka, grafický designér, PR a obsahová královna... Poznejte jednotlivé články týmu A+Manualu, které k sobě pasují jako puzzle.

18/10/24

Identita A+Manual

Čtení o vizuální identitě

číst


Plus, křížek, nebo třeba jablko? Ve svém portfoliu mají grafičtí designéři z dánského studia Alexis Mark mimo jiné grafiku pro Centrum umění v Kjótu a jsou art directory Harvard Design Magazine.

17/10/24

Štamgast, noviny Lokálů, které tvoří obsahový tým nejen pro Štamgasty.

Vydavatelský dům, nebo marketing pro hospody?

číst


Knihy, brožury, časopisy, noviny pro hosty, noviny pro zaměstnance, několik newsletterů, podcasty, online magazín a desítky profilů na sociálních sítích. Pro podniky Ambiente jsme během deseti let vytvořili propracovaný systém práce s obsahem. Ten pomáhá nejen informovat hosty o tom, co se v restauracích děje, ale také podporuje vizi zakladatele Ambiente Tomáše Karpíška kultivovat gastronomické prostředí v Česku.

01/10/24